onsdag 18 juni 2008

Att komma på sig själv

Jag har aldrig tidigare brytt mig om det där med kalorier. Det har liksom fungerat utmärkt ändå. Har inte haft något intresse av att veta exakt hur nyttig eller onyttig den där mackan är som jag trycker i mig. För hej, kom igen. Man behöver ju inte vara ett större snille för att förstå att det inte går att käka pizza varje dag om man inte vill förvandlas till en liten tjockis. Det handlar om att hålla en sorts balans - en dag på Max, nästa dag inte fullt så fet. Man behöver nästan inte ens tänka på det. Det hela sker per automatik. Så har det alltid varit för mig, fram tills nu. Här i fetmans Mecka har jag plötsligt börjar vrida och vända på alla tänkbara förpackningar för att hitta dess kalorivärde. Det är ett tufft och stundtals väldigt skrämmande jobb (salladen som visar sig vara en jävla kaloribomb). I morse nådde jag dock en gräns. Jag satt och räknade på hur mycket ett glas  apelsinjuice kunde tänkas innehålla. ETT GLAS APELSINJUICE. Jesus. Om jag hade klarat av det hade jag gett mig själv en örfil och sagt: Ta dig samman ditt fån.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hello luggis!
Mysig blogg du har skaffat. Den där dansande katten var underbar :D

Ja, i det där landet kan jag tänka mig att man behöver snegla på näringsvärdet. Men om man äter varierat och inte allt för stora mål så ligger man bra till. Vem som helst borde inse att om man svullar och äter mer än vad man gör av med så ser man ut som en strandad val efter ett tag. Not so chic!

Och för den oinvigde kan vi ju klargöra kaloriberäkningens mysterier:
1g Protein = 4 kcal
1g Kolhydrater = 4 kcal
1g Fett = 9 kcal

Vad kan man då dra för slutsats? Undvik allt för fet mat då 1 gram fett innehåller hela 9 kalorier. Annars finns risk för ett energiöverskott, vilket efter ett tag kan likställas med den tidigare nämnda strandade valen. Socker i stora mängder är inte heller allt för bra då det kan omvandlas till fett.
Man får se till att äta gott med lite eftertanke helt enkelt. Hugs and kisses.